berenavontuur.reismee.nl

Walvissensoep

Om half 10 vanmorgen varen we de haven uit met nog 2 andere Nederlanders aan boord en Nick Templeman van campbellriverwhaleandbearexcursions.com en chief whalespotter. Dit is de huskyhond van Nick en dat beest doet niks liever dan meegaan op de boot en wildlife spotten.

Bij de uitgang van de haven zien we gelijk al 2 bold eagles.

We varen eerst naar t noorden op zoek naar beren langs de waterkant. Na een half uur varen en een zeeleeuw en een springende zeehond in t water krijgt Nick een melding dat er in t zuiden orca's zijn gespot.

We besluiten de berenzoektocht te staken en erop af te gaan. Hier in t noorden is het ook erg mistig van de rook van de bosbranden dus een goeie keus denken wij.

Na een 45 minuten varen komen we dezelfde groep orca's tegen als 2 dagen geleden. De groep zwemt op hun dooie gemak en t baby orcaatje is goed te zien.

We volgen deze groep voor ongeveer anderhalf uur waarna we in Lund gaan lunchen. De haven is vol en we mogen aanmeren aan de zijkant van een andere boot en moeten dan om aan land te komen over de andere boot heenklauteren. grappig.

We halen bij Nancy's bakery 2 heerlijke cinnamon rolls. verse kaneelbroodjes. Als we niet al stuiterden van enthousiastme dan doen we dat nu wel van de suiker.

na de lunch volgen we de orcagroep nog even en ineens zit er een orca heel dichtbij de boot. Wij horen 200 meter afstand te houden maar de dieren houden zich niet aan die regel.

dan krijgt Nick een melding dat er verderop ruim 20 humpback whales zitten en we gooien het gas erop.

Eerst komen we nog een boei met gestapelde zeeleeuwen en aalscholvers tegen. Yukon vind zeeleeuwen maar niks en probeert ze weg te blaffen wat niet lukt.

Dan zien we de eerste 2 bultruggen. Ze zijn actief en we zien ze zelfs springen.

We varen langzaam verder en zien verschilende bultruggen elke keer per 2 of 3 bij elkaar.

Nick zet de motor uit en we kijken naar wat er allemaal aan alle kanten om ons heen gebeurt. Overal zien we ruggen , staarten en spuiten.

Als we proberen een bepaalde bultrug te fotograferen schrikken we ons ineens rot. Vanonder onze boot komen er ineens 2 omhoog die aan weerszijden van de boeg gaan liggen. Wat een grote beesten en wat stinken ze!!!

We kunnen bijna geen foto's van zo dichtbij maken door de verbazing en omdat ze zo groot zijn en de toestellen op zoomlens staan.

Als we bekomen zijn van deze wonderlijke ervaring komen dezelfde 2 walvissen nogmaals zo dichtbij. Ze zijn gewoon nieuwsgierig naar ons en vooral naar de hond vertelt Nick. Hij heeft dit soort akties al meerdere keren meegemaakt dit jaar.

We wachten gespannen af wat er nog meer gaat gebeuren aangezien de walvissen meestal zo'n 4 keer ademhalen en dan diep duiken om zo'n 8 minuten onder te blijven. In die tijd kun je ze niet zien en weet je niet waar ze naar boven komen. Als we ze even later verderop zien start Nick snel de motor en varen we langzaam weg van deze plek. Wat een ervaring.

Inmiddels is het over vijfen en beginnen we aan de terugtocht naar de haven. We komen langs ons hotel en maken vanaf zee nog een foto.

We nemen afscheid van Nick en bedanken hem voor deze geweldige dag vol Humpbacksoep. Dit zullen we nooit vergeten.

Alex

Imposant en geweldig.