berenavontuur.reismee.nl

Een beregoeie dag

Door de omgekeerde jetlag zaten we om 6 uur vanmorgen in de eetzaal. Tijdens t ontbijt een mooie zonsopgang gezien. De voorspellingen zeggen dat t vandaag half bewolkt met 24 graden wordt maar er is nu al bijna geen wolkje te zien.

Om 9 uur melden wij ons bij eagle eye. Dit is een bedrijfje van 2 geemigreerde nederlanders die hier nu allerlei wildlifetours organiseren. (doe mij zo'n baan)

Met nog 12 anderen schepen we in en gaan we op pad. Nog geen 5 minuten buiten de haven krijgt Jos al melding dat er orca's in de buurt zijn. Onderweg daar naartoe komen we 2 humpback walvissen tegen. Hier kijken we een kleine 10 minuten en dan door naar de orca's. Het blijkt te gaan om een groep waarbij vorige week een babyorca is geboren. Het kleintje is aan t springen. Na ongeveer een half uur gaan we verder want anders halen we de afspraak met de grizzlyberengids niet.

Onderweg wordt het steeds mistiger van de rook van de omliggende bosbranden.

We varen tot ongeveer halverwege Bute inlet waar onze Homalco first nation indianengids al op ons staat te wachten met een bus. Eerst gaan we lunchen en krijgen we informatie over de grizzly's en wat regels waar wij ons aan moeten houden tijdens t spotten.

Al na 2 minuten rjden langs een rivier stoppen we bij de eerste 2 beren. Een moederbeer met een kleintje. Supersnoezig om te zien hoe ze samen de oever afstruinen op zoek naar vis en andere hapjes.

op een gegeven moment komt een andere beer te dicht in de buurt en gaat mamaabeer in de verdediging en jaagt die andere beer weg.

Ook zien we hier onze eerste bald eagles. Deze lusten ook graag zalm.

Met de bus weer verder naar een volgend uitkijkpunt waar we na lang wachten een mammabeer met 3 kleintjes zien. De mammabeer is aan t vissen en dat is heel gaaf om te zien. Als de beer een zalm ziet zwemmen sprint ze er in t water op af en wonderbaarlijk krijgt ze er 2 keer een te pakken die ze dan aan haar jongen voert.

Op een van de uitkijktorens kregen we bezoek van deze, zeker 5 cm grote, tor.

Bij weer een ander uitkijkpunt zien we een grote mannetjesbeer ook proberen te vissen maar deze is er duidelijk nog minder handig in.

Na ongeveer 4 uur van uitkijkpunt naar uitkijkpunt gereden te zijn moeten we helaas alweer terug naar de boot want t is nog ruim 2 uur varen terug.

Eenmaal terug besluiten we afhaalchinees te halen die we opeten op onze hotelkamer terwijl we ondertussen de foto's in de computer laden. We kunnen niet wachten om de foto's te zien. Wat een geslaagde dag.

Alex

Beregoed !!!

Sabine

wauw, een babyorka! Dat is echt bijzonder, once in a lifetime of niet? Komen jullie nu steeds dichter in de buurt van de bosbranden?

sabine.. once in a lifetime...dachten wij ook totdat we gisteren dezelfde groep dolfijnen met baby weer tegen kwamen. :)
De bosbranden zitten in t noorden van het eiland waar wij nu zitten en op t vasteland bij bute inlett en hoger. Maar de komende dagen gaat t veel regenen dus hopelijk dooft dat de branden