berenavontuur.reismee.nl

Eindelijk een orca

Om half 10 's ochtends hijsen we onszelf weer in die elegante overlevingspakken en gaan we per mega speedboot op weg naar orca's. De vorige 2 keren hebben we ze niet gevonden dus hopelijk is 3 maal scheepsrecht.

Na een half uurtje varen horen we dat andere whalewatchboten een orca gespot hebben en dat wij er ook heen gaan maar eerst willen ze ons nog het 'vogeleiland laten zien.

Zoals je kunt zien maken deze vogels nestjes tegen de steile rotswanden.

Dan varen we even verder en zien we een enorme kluwen vogels midden op zee. Er wordt ons verteld dat hier een zeehond onder water zit die op vis jaagt. De vis wil vluchten en gaat dicht opeen zitten en als opeengehoopte visbol proberen ze zo te ontsnappen aan de zeehond door naar de oppervlakte te zwemmen. Helaas voor de vissen worden ze daar opgewacht door de vogels.

Dan komen we bij de orca. Het blijkt een hel groot mannetje alleen te zijn (geboren in 1976) die aan het jagen is op de zogenaamde orcaworstjes. (zeehonden)

We blijven de orca ruim een uur volgen en proberen foto's te maken. Dit valt vies tegen. Of je drukt telaat op 't knopje van je camera, of je hebt te ver ingezoomd en de orca komt net buiten beeld boven.

Hierna varen we nog langs een rotsje met zeehonden en zeeleeuwen voor de afsluiting.

Na deze tocht lunchen we daar en gaan we daarna Victoria te voet verkennen. De bussen en cruiseschepen met Japanners zijn inmiddels ook wakker en het is megadruk in het stadje. Wat een verschil met Ucluelet!! We lopen in totaal ruim 12 kilometer in de brandende zon en zijn dan ook blij dat we weer terug zijn bij de haven waar de auto staat. In de haven komen we nog een stel ganzen met jonkies tegen. Ook dit telt als wild vinden we.

We nemen een lekkere koude 'slurpie' (een schaafijsje) en rijden daarna verder. We maken nog een stop in chinatown om even te kijken maar ook al is dit de oudste chinatown van noord america het is maar heel klein.

Op de hoelkamer maken we voor de laatste keer biefstuk. Vanaf morgen hebben we geen keuken meer en zal 't afhaal of uit eten worden.