berenavontuur.reismee.nl

op de vulkaan

Gisteren afscheid genomen van ons mooie huisje en bubbelbad (uiteraard nog even in gezeten 's ochtends vroeg) en toen ook afscheid moeten nemen van het ons zo geliefde Canada. We hebben de veerpont gepakt vanuit Sidney naar Anacortes in USA. Met

de boot dus weer de grens over.

Dit duurde ongeveer 3 uur met daarna nog een uur oponthoud bij de douane. Wel in de verte nog orca's gezien. Dit gaat nooit vervelen. Bij de douane moest de kofferbak open en werden de kiwi's en de appel die we nog hadden weggegooid omdat we niet konden aantonen dat t een Canadees of Amerikaans product was. Toen mochten we het land in en konden we aan onze rit naar Auburn beginnen. (een klein snelwegplaatsje 30 km onder Seattle. De komende 2 laatste nachten verblijven we in een best western hotel.

Vanmorgen de wekker weer goed vroeg en voor de eerste keer had ik de wekker nodig deze vakantie. Om 6 uur zitten we te ontbijten en om half 7 rijden we weg. Doel van vandaag: Mount Rainier.

Dit is een 4600 meter hoge vulkaan die nog steeds te boek staat als gevaarlijk ook al is hij al heel lang niet meer uitgebarsten. Maar mocht dit gebeuren dan heeft heel Seattle een probleem! De vulkaan behoord tot de line of fire waarin ook Mount st Hellen behoord die 38 jaar geleden ineens is uitgebarsten en veel doden heeft veroorzaakt omdat ze het niet zagen aankomen. Vanuit ons hotel kunnen we deze berg al zien liggen met z'n sneeuwtop boven de wolken uit. Cool!!

Als we de berg naderen komen we onderweg al verkeersborden tegen die de evacuatieroute aanwijzen. Echt vet dit!!

Als we de berg op gaan rijden steekt er ineens een elk de weg over vlak voor de auto. Hmm je kunt zijn adem zien. Hoe hoger we komen hoe kouder het wordt.

Met de auto kunnen we tot 2000 meter hoog komen waar we een wandeing maken naar een uitzichtpunt. Waar t vanmorgen bij het hotel 15 graden was is het nu rond het vriespunt. De grond waarover we lopen is keihard bevroren. We genieten van de schitterende uitzichten en van hoe lekker het hier ruikt naar naaldbomen.

We rijden een ruim uur verder via haarspeldbochten naar een ander uitzichtpunt aan de andere kant van de berg waar het inmiddels zo druk is dat t een half uur duurt voordat we de auto kunnen parkeren. We lopen hier een trail naar een waterval door gekleurde velden met bloemen en grassen en zien 2 marmotten, een valk en heel veel brutale eekhoorns.

Dan eten we onze broodjes met smeerkaas op en rijden naar nog een uitzichtpunt... een mooie waterval.

Dan moeten we beginnen aan de terugweg want we zijn nog 3 uur rijden van ons hotel vandaan en willen vanavond nog uit eten en de koffers moeten ingepakt woren.

We gaan uit eten bij een bbq restaurant waar we genieten van biefstuk met ptat en sla en een heerlijke milkshake.

Dan is t nog ff puzzelen met de koffers om alles erin te krijgen maar ze niet te zwaar te maken. En dat is een uitdaging want ik heb ietsje enthousiast geshopt. Uiteindelijk lukt t en dan gaan we voor de laatste keer slapen hier. Morgenochtend om 13.34 uur gaat het vliegtuig ons weer terug brengen naar de poezen :)