berenavontuur.reismee.nl

offroad raggen

Als we wakker worden stormt t en giet t dus we draaien ons nog een keer om. Om 7 uur is t noodweer een stuk minder en besluit ik de voorspelling voor de andere kant van t eiland te bekijken. Daar belooft t een groot deel van de dag droog te worden dus staan we vlug op en een half uur later zijn we op weg. We stoppen bij de subway om lunch in te slaan en dan volgen we highway 19 naar Port Hardy en slaan daar linksaf een gravelweg op om t eiland te doorkruisen richting Holberg en daarna door naar San Josef Bay.

De gravelweg gaat over in een enkelbaans nog slechtere gravelweg en we komen waarschuwingsborden tegen dat we loggingtrucks tegen kunnen komen.

Dit zijn grote vrachtwagens geladen met grote omgehakte boomstammen. Het is vandaag zondag dus we verwachten niet dat ze vandaag rijden. Tot onze grote schrik werken ze dus 24/7 en al snel komen we er een tegen.

Hier kan ik uitwijken in een zijweg dus dat gaat goed. De weg wordt nog smaller met steile zijkanten en hele zachte bermen en ik hoop dat we er niet nog meer tegenkomen.....

Helaas voor mij zie ik er plotseling een recht op ons af komen..... Waar moet ik heen. dan toch maar de berm in. De truck kan net passeren en met de 4 wheel aandrijving kom ik ook de berm nog uit. Oef! dat was ff spannend.

We passeren het plaatsje Holberg met wel 35 inwoners. Dan moeten we nog 20 km doorrijden naar de westkust over een onverharde enkelbaans weg waar ook die loggingtrucks rijden. Op hoop van zegen Deze weg is half verregend en flink blubberig.

Op onze vakantie naar Ijsland hebben we geleerd dat je beter met 60 km per uur over slechte wegen kunt rijden dan met 30 dus gaan met die banaan. Best fun ook wel om zo door de modder te raggen. We komen gelukkig geen trucks meer tegen en na een half uur hobbelen komen we aan bij san Josef bay parkeerplaats. Twee uur hebben we ruim over deze tocht gedaan en maar 109 km afgelegd. Onderweg is het droog geworden en zelfs de zon komt erdoor. De voorspelling klopt dus.

Te voet gaan we verder voor een tocht door t regenwoud van 3 km enkele reis.

We genieten van t regenwoud met zijn hangende mossen en luchtwortels en de vele vennetjes en mega hoge bomen.

Bijna aan t eind van de trail komen we een grote hoop beerpoep tegen op t pad.

Helemaal verregend dus is de beer al in geen velden of wegen meer te bekennen. Wel cool om te zien dat de poep helemaal paars is. Langs het wandelpad staan allemaal struiken met blauwe bessen. Daar heeft de beer dus lekker van gesmikkeld.

Bij het strand blijkt het vloed te zijn waardoor we helaas niet in getijdepoelen kunnen poeren. We wandelen wat rond en zoeken naar bijzondere schelpen en waaien lekker uit.

Menno tekent weer een zandkonijn voor mij.

Na ongeveer een uur lopen we weer terug naar de auto om daar op een picknickbankje onze lunch op te peuzelen.

Dan begint de twee uur durende terugtocht waarbij menno mij uitdaagt om sneller te rijden dan de routeplanner zegt. Uitdaging aangenomen! Ik rij ruim 20 minuten van de tijd af en om half 5 's middags zijn we weer bij ons huisje. Best lekker ff offroad crossen en af en toe ff de kont van de auto laten wiebelen.

Bij ons huisje maken we nog een mooie foto van een grote regenboog.

Alex

Fantastisch.